Τι είναι η Ομάδα Ναυτοπροσκόπων

Η Ομάδα Προσκόπων είναι το πεδίο δράσης των εφήβων ηλικίας 11-15 ετών (ΣΤ’Δημοτικού-Γ’Γυμνασίου).
Μέσα από την αυτοοργάνωσή τους σε μικρότερες ομάδες-παρέες, τις “Ενωμοτίες“, οι Πρόσκοποι μαθαίνουν να συνεργάζονται με την παρέα τους, να αναλαμβάνουν πρωτοβουλίες, να επιλέγουν τις δραστηριότητες που θα κάνουν και ζουν την περιπέτεια και νέες εμπειρίες!

Ως “σύγχρονοι Ροβινσώνες”, οι Πρόσκοποι εξερευνούν τη φύση μέσα από τη διαβίωση σε αυτήν και όχι ως απλοί εκδρομείς. Κατασκηνώσεις σε μαγικά μέρη, κατασκευές από σχοινί και ξύλο, αθλητικές δραστηριότητες, μουσική, τραγούδι και αυτοσχέδια θεατρικά είναι μόνο μερικά από τα πράγματα που ζουν οι Πρόσκοποι με την Ενωμοτία τους!

Οι δράσεις της Ομάδας Προσκόπων αντλούν το περιεχόμενό τους από τους “Πέντε Τομείς Ενδιαφέροντος“, που συνοπτικά είναι οι παρακάτω:

1. Πνευματική Καλλιέργεια: Νοητική & Ψυχική Καλλιέργεια, Πνευματική Ανάπτυξη, Δημιουργική Απασχόληση
2. Υπαίθρια Ζωή: Δράση στη Φύση, Προστασία Περιβάλλοντος, Εξερεύνηση
3. Σωματική Αγωγή: Σωματική Ανάπτυξη, Υγεία, Υγιεινή, Αθλητισμός, Αθλητικό Πνεύμα, Ολυμπιακή Ιδέα
4. Τεχνικές Δεξιότητες: Χειροτεχνία, Κατασκευές, Επιδεξιότητα, Δημιουργία
5. Κοινωνική Συνεργασία: Οικογένεια, Γειτονιά, Πόλη, Πατρίδα, Κόσμος, Συνεργασία, Προσφορά, Παγκόσμια Συναδέλφωση

Λίγα λόγια για την Ομάδα Προσκόπων

Στην Ομάδα των Προσκόπων συνυπάρχει η ψυχαγωγία και η εκπαίδευση. Το τμήμα αυτό διοικείται από το «Συμβούλιο Τιμής», τα μέλη του οποίου επιλέγονται από τα ίδια τα παιδιά. Αυτό το συμβούλιο αποφασίζει για θέματα απασχόλησης και δράσεων, ρυθμίζοντας τη ζωή της Ομάδας σύμφωνα με τον κανονισμό του Σ.Ε.Π.. Η παρουσία των βαθμοφόρων είναι συντονιστική και εκπαιδευτική. Στο τμήμα αυτό, δεν προετοιμάζεται μόνο το παιδί για την κοινωνική ένταξη, αλλά και δέχεται τα πρώτα ερεθίσματα για τη διαπίστωση των προσωπικών κλίσεων του.

Οι ενωμοτίες

Η κάθε Ομάδα αποτελείται από 3 – 5 ενωμοτίες των 6 – 10 παιδιών. (Η 6η Ομάδα αποτελείται από 4 ενωμοτίες). Η ενωμοτία είναι μια συντροφιά παιδιών, που αποτελεί τη φυσική μονάδα, το βασικό κύτταρο, κάθε δραστηριότητας της Ομάδας. Ο κάθε πρόσκοπος συμμετέχει στον προγραμματισμό, την υλοποίηση και την αξιολόγηση των δράσεων ως μέλος της ενωμοτίας του, και όχι ως ανεξάρτητη μονάδα.

Η κάθε ενωμοτία διοικείται και οργανώνεται από τον ενωμοτάρχη (συνήθως ο παλαιότερος πρόσκοπος της ενωμοτίας), βοηθούμενο από τον υπενωμοτάρχη.

Η κάθε ενωμοτία έχει εσωτερική οργάνωση, εσωτερικό καταμερισμό εργασιών. Γι” αυτά υπεύθυνος είναι ο ενωμοτάρχης, αλλά παρακολουθούνται από το επιτελείο (τους βαθμοφόρους) της Ομάδας.

Γιατί ενωμοτίες;

Χρησιμοποιούμε το σύστημα κατ” ενωμοτίες στις Ομάδες, διότι η ενωμοτία:

  • έχει το άριστο μέγεθος για τα δεδομένα της ηλικίας (ανταποκρίνεται στις πραγματικές παρέες των παιδιών)
  • έχει τη σωστή διάσταση για την εύκολη προσαρμογή του νέου προσκόπου
  • έχει τη σωστή διάσταση για την ανάπτυξη συναισθηματικών δεσμών ανάμεσα στα παιδιά
  • έχει τη σωστή διάσταση για την ανάπτυξη ενδιαφέροντος, πρωτοβουλίας, υπευθυνότητας και ηγετικής ικανότητας

Οι δράσεις μας

Οι δράσεις που πραγματοποιεί μια Ομάδα Ναυτοπροσκόπων, είναι:

Συγκεντρώσεις στη Λέσχη («κλειστού χώρου»)
Συγκεντρώσεις στη Βάση Ναυτ/πων (για κωπηλασία, ιστιοπλοΐα ή συντήρηση)
Περίπατοι – επισκέψεις
Εκδρομές (μονοήμερες ή πολυήμερες)
Κατασκηνώσεις

Οι 5 Τομείς Ενδιαφέροντος

Όλο το Προσκοπικό πρόγραμμα είναι δομημένο με βάση τους 5 τομείς ενδιαφέροντος:

  • Πνευματική Καλλιέργεια: Μέσα από τις δράσεις ψυχικής καλλιέργειας και πνευματικής ανάπτυξης, το κάθε παιδί βελτιώνει τη νοητική του ικανότητα, αναπτύσσει το αισθητήριο της τέχνης και τονώνει την ψυχική του διάθεση για δημιουργεία. (Παραδείγματα δράσεων: επίσκεψη σε μουσείο, αφιέρωμα σε λογοτέχνη, γνωριμία με το αντικείμενο κάποιας επιστήμης.)
  • Υπαίθρια Ζωή: Ο Προσκοπισμός στο ύπαιθρο καλλιεργεί την αγάπη, το σεβασμό και τη φροντίδα της φύσης, όχι με λόγια και τυμπανοκρουσίες, αλλά ως τρόπο ζωής. Επίσης μαθαίνει στο παιδί να μπορεί να διαβιώσει στοιχειωδώς μέσα στο ύπαιθρο. (Παράδειγμα δράσης: εκδρομή με αντικείμενο τις κατασκευές και το μαγείρεμα.)
  • Σωματική Αγωγή: Η φυσική αγωγή και η σωματική άσκηση στον Προσκοπισμό δεν αποβλέπει στη δημιουργία πρωταθλητών, αλλά είναι το μέσο για την ανάπτυξη της ενεργητικότητας, της υπομονής και επιμονής, της αποφασιτικότητας, της ομαδικότητας και της αυτοπεποίθησης. (Παραδείγματα δράσεων: ενωμοτιακό τουρνουά μπάσκετ, γνωριμία με νέα / άγνωστα αθλήματα.)
  • Τεχνική Δεξιότητα: Η ανακάλυψη του ταλέντου, η ανάπτυξη της επιδεξιότητας, η δημιουργική απασχόληση, η πλήρης αξιοποίηση του μυαλού και των χεριών του παιδιού, είναι ο στόχος των δράσεων τεχνικής δεξιότητας. (Παραδείγματα δράσεων: χαλκογραφία, υαλογραφία, μοντελισμός.)
  • Κοινωνική συνεργασία: Η κίνησή μας πιστεύει στον Άνθρωπο, αδιάφορα με το χρώμα του δέρματος, τις κοινωνικές προκαταλήψεις, και τις ιδεολογικές τοποθετήσεις. Πιστεύει στην αγάπη και την προσφορά, πιστεύει στη συναδέλφωση των λαών, στο μεταδοτικό παράδειγμα της καλοσύνης, το μόνο ίσως τρόπο για να γίνει ο κόσμος μας καλύτερος και η ζωή μας πιο ανθρώπινη και ειρηνική. Και πιστεύει ότι όλα αυτά μπορούν να τα κάνουν τα παιδιά. (Παραδείγματα δράσεων: επίσκεψη σε γηροκομείο, ορφανοτροφείο.)

Αντικείμενα επιμόρφωσης

Στα πλαίσια της εκπαίδευσης, μέσα από το πρόγραμμα της Ομάδας, τα παιδιά ασχολούνται ενδεικτικά με τα παρακάτω αντικείμενα:

Α΄ Βοήθειες
Κόμποι
Διαβίωση στην ύπαιθρο
Τοπογραφία
Είδη φωτιών και πυρασφάλεια
Αστερισμοί
Ανιχνευτικά σήματα
Σήματα Μορς
Κατασκευές ανέσεων (με ξύλο και σχοινί)
Μαγείρεμα
Προσανατολισμός

Ναυτικό στοιχείο

Τα Συστήματα Προσκόπων χωρίζονται σε 3 ειδικότητες: Προσκόπων, Ναυτοπροσκόπων και Αεροπροσκόπων. Εκτός από τα παραπάνω αντικείμενα γνώσεων, κάθε Ομάδα Ναυτοπροσκόπων ασχολείται και με κάποια επιπλέον ναυτικά θέματα. Για παράδειγμα:

Ιστιοπλοΐα
Κωπηλασία
Πρόγνωση καιρού
Χρήση χάρτη και πυξίδας
Κανόνες ασφαλείας
Ναυαγοσωστική
Με λίγα λόγια, τα παιδιά ασχολούνται με όλα τα ναυτικά θέματα, τα οποία διδάσκονται και στις σχολές ιστιοπλοΐας.